Saturday 9 August 2008

Kisah Semut......

kisah mengenai TAWAKKAL SEEKOR SEMUT KEPADA TUHANNYA....

Diriwayatkan bahawa Nabi Sulaiman a.s bertanya kepada seekor semut,
Berapakah rezekimu dlm setahun?

Semut menjawab,Sebutir biji gandum.

Maka Nabi Sulaiman a.s pun meletakkan semut itu kedalam sebuah botol,dan meletakannya bersama sebutir gandum serta menutup mulut botol itu.

Ketika genap satu tahun Nabi Sulaiman a.s membuka mulut botol dan ternyata semut hanya memakan setengah biji gandum. Berkatalah Nabi Sulaiman a.s, Mengapa tidak engkau makan setengah biji yang lain?

Semut pun menjawab,Kerana tawakkalku selalu kepada Allah, maka aku memakan sebutir biji. Sebab Allah tidak akan lupa kepada aku. Tetapi

tawakkalku sekarang kepadamu didalam botol ini, maka aku pun meninggalkan setengahnya. Aku berkata dalam hati,Jika Nabi Sulaiman lupa kepadaku dalam tahun ini, aku masih dapat makan setengah yang lain pada tahun

berikutnya.

Morale of the story: Allah memang sentiasa tidak pernah melupakan hamba-hambaNya, tapi kita yg selalu lalai dan melupakan Pencipta Kita …

No comments: